Ako ma chcel výrobca ošklbať

19.04.2015 10:33

V dnešnej dobe kupovať počítač s predinštalovaným operačným systémom Windows 8.1 je riziko. V minulosti sa tieto produkty pre prípad neočakávanej udalosti, ako napríklad pád systému  predávali aj spolu s key produktom, ktorý bol nalepený napríklad na spodku notebooku a kupujúci dostal k výrobku na obnovenie systému aj recovery  CD.  Dnes je situácia taká, že ak zákazník chce nejaké recovery, musí si ho zhotoviť sám a nikto mu nezaručí, že to bude fungovať. Key kľúč nedostane vôbec. Ten je totiž uložený do biosu nazvaného UEFI. Microsoft  už dávnejšie doporučuje, aby počítače s nainštalovaným operačným systémom  Windows 8 a viac používali  UEFI s funkciou  Secure Boot, čo je štart systému len s použitím certifikovaných softwarových komponentov. Microsoft sa takto pravdepodobne chce brániť proti pirátom. To je síce pekné , no ak majiteľovi PC z nejakej príčiny zlyhá operačný systém začína kolobeh absurdných situácii privádzajúcich majiteľa hlavne laika do zúfalstva i zúrivosti.
Mne sa takýto prípad stal . Podarilo sa mi zo zálohy počítač obnoviť, no malo to jeden háčik. Operačný systém Windows 8.1 síce fungoval, no nedal sa aktivovať . Pri každom štarte PC mi vyskakovala výzva, že je to potrebné urobiť zadaním key produktu a ten som nedostal. Neviem, ako dlho by to takto fungovalo a či by ma Microsoft nakoniec nevypol, no pre mňa bolo podstatné, že som si za počítač zaplatil včítane operačného systému.  PC bolo ešte v záruke a tak som bol v presvedčení , že mám právo mať OS legálny, teda aktivovaný.
Začal som problém riešiť.  Po  prvom telefonickom rozhovore zo zástupcom Microsoftu mi bolo stroho oznámené ,  že keďže sa jedná o predinštalovaný systém, tak to môže riešiť jedine výrobca . Bolo mi doporučené, aby som sa obrátil priamo naňho, pretože údajne ani predajca mi v tomto nepomôže. Na druhý deň som teda výrobcovi vysvetlil celú situáciu a poprosil som , či mi môže dodať key produkt na aktiváciu systému. Výrobca mi odpovedal , že je len jedno riešenie a to také, že mi pošlú recovery CD, no bude ma to stáť 50 euro.  Iné riešenie vraj nie je a moja argumentácia, že som si zaplatil aj za OS a teda mám právo ho mať legálne a hlavne zadarmo, nebola zo strany výrobcu uznaná.  Napokon som sa obrátil aj na predajcu a ten mi pomohol po určitých problémoch dať počítač späť do výrobného nastavenia, teda do stavu aký som ho kúpil. Údajne to malo pomôcť pri aktivácii systému a systém si mal key kľúč načítať z biosu.  Nestalo sa tak a systém bol stále akože nelegálny.
Nakoniec pomohla rada, aby som skúsil nejakú aplikáciu, ktorá dokáže načítať key produkt z biosu.  Skúsil som dva programy a na moje prekvapenie , každý načítal odlišný kľúč. Nakoniec  dopadlo všetko dobre a druhý zadaný kľúč bol ten pravý.  Problém bol vyriešený a operačný systém mám aktivovaný-legálny.
Zostal však vo mne trpký pocit, že výrobca( firma ACER)ma namiesto pomoci  chcel bezdôvodne ošklbať o 50 euro a z podpory zákazníkov si niekto urobil celkom dobrý biznis!

Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu a použitím príslušného nastavenia webového prehliadača vyjadrujete súhlas s ich používaním.
V poriadku
Viac informácií