Ako ďalej fungovať s Windows XP

16.04.2014 16:02

8.4.2014 poslal Microsoft posledné aktualizácie(záplaty) pre operačný systém Windows  XP.  Neznamená to však, že Windows  XP končí, ako si to veľa užívateľov tohto operačného systému   myslí. Skončila sa len podpora tohto obľúbeného operačného systému a to je rozdiel. Že tento systém funguje aj naďalej svedčí aj fakt , že Windows XP si celosvetovo stále drží  druhé miesto  na trhu.  Počítač s týmto operačným systémom  bude pracovať ako doteraz, no s pribúdajúcim časom vzrastie určité bezpečnostné riziko pre užívateľov.  Toto riziko sa však správaním majiteľov takýchto počítačov  dá značne minimalizovať. Zďaleka nie každý má financie na nový OS, či dokonca  nový počítač a o to mi v článku ide. Chcem  uviesť pár rád ako počítače s Windows XP používať aj naďalej. Samozrejme nechávam na zváženie samotných majiteľov, či im to stojí za to.
1: Používajte platený antivírus a firewall. (Je to vždy lacnejšie ako kupovať nový OS, alebo PC)Je dosť  antivírusových programov, ktoré majú  aj firewall a pravidelne sa aktualizujú.  Zlá voľba by bola používať a spoliehať sa na firewall, ktorý je súčasťou Windows XP.  Doporučujem ešte pridať free  programy na vyhľadávanie spyware a adware, ktorých je dosť. Dokonca Microsoft ešte nejakú dobu bude podporovať svoje produkty ako napríklad Windows defender .
2: Na surfovanie nepoužívajte  Internet Explorer 8, ale nainštalujte si napríklad Google Chrome , alebo Mozilla Firefox.  Je potrebné si ustrážiť, aby tieto prehliadače, ale aj všetky nainštalované programy  boli vždy aktuálne.
3: Čo sa týka e-mailov  odborníci odporučujú nepoužívať  rôznych  e-mailových  klientov, ale používať vebové rozhranie poskytovateľov mailových služieb. Ja to úspešne praktizujem už niekoľko rokov a hlavne neotváram spamy.
4: Na čítanie dokumentov vo formáte PDF doporučujem  namiesto programu  Acrobat Reader od Adobe (mne pri aktualizácii tohto programu spadol systém) používať  Foxit  Reader, ktorý sa dá stiahnuť zadarmo.  Aby som nezabudol, kto nemá na platený kancelársky balík od Microsoftu doporučujem voľný Libre Office. 
5: Nemenej dôležité je pri surfovaní a sťahovaní rôznych programov používať zdravý rozum.
6: A nakoniec jedna známa rada: Všetko zálohovať! Ja na to používam program acronis, ktorý dokáže zálohovať aj operačný systém  zhotovením ISO obrazu a v prípade potreby je ho možné veľmi rýchlo a ľahko obnoviť. Tento program je síce platený , no dajú sa stiahnuť aj iné zadarmo. Ja osobne som si urobil zálohu po posledných aktualizáciách.
Je tiež potrebné si všímať náhle zmeny správania sa počítača , či notebooku, ako nezvyklá hlučnosť , alebo zaťaženie procesora  a samozrejme ihneď sa tomu venovať. Som presvedčený  ak sa dodržia tieto zásady, tak počítač s operačným systémom  Windows XP bude ešte dlho slúžiť svojmu účelu a robiť radosť svojmu majiteľovi
Niektorí odborníci ešte radia nepoužívať programy ako Skype, ICQ a podobne. Niekto ich nepoužíva vôbec , takže to nemusí riešiť. Ja sám skype používam  a zatiaľ sa nič nestalo. No ak aj, tak použijem acronis na obnovenie operačného systému.

Pokiaľ sa jedná o Internet Banking, tu už by som bol opatrnejší. Ak už nie je iná možnosť  odborníci odporúčajú odinštalovať doplnky ako Java a Flash. Údajne niektoré internetové bankovníctvo už Javu nevyžaduje. Nemám to overené  a snáď po čase túto informáciu doplním. Ja sám na Internet Banking s xp-éčkom chodím  a urobil som pár opatrení v nastavení  internet bankingu. Znížil som si denný finančný limit na únosnú mieru, aktivoval sms pri zmene stavu na účte na jedno číslo a na druhé telefónne číslo v inom mobile  som aktivoval  prihlásenie sa do účtu. Samozrejmosťou je aj verifikačná sms. Taktiež  nepoužívam verejné wifi a svoje mám zaheslované a zabezpečené. Pri prihlasovaní sa a to nielen do bankingu neťukám heslo do klávesnice, ale ho skopírujem  z vopred pripraveného súboru, najradšej v inom PC. V tomto súbore samozrejme nie je len samotné heslo , ale aj iné slová a čísla. Čas ukáže , či tieto opatrenia budú stačiť a po čase možno  pridám ešte iné. Je mi jasné , že nejaké riziko svojim rozhodnutím budem znášať. Na druhej strane sám som mal nejaký čas vypnuté automatické aktualizácie vo Windows XP, či poznám prípady kedy sa tak dialo roky a nič sa nestalo. Spomínam to len preto, lebo v poslednej dobe sa stalo módou strašiť užívateľov OS Windows XP, čo všetko ich čaká ak neprejdú na vyšší operačný systém... No, myslím, že až také hrozné to nebude.

Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu a použitím príslušného nastavenia webového prehliadača vyjadrujete súhlas s ich používaním.
V poriadku
Viac informácií