Diabetes mellitus

30.11.2009 07:03

14. novembra sme si pripomenuli deň diabetu. Diabetes mellitus, alebo jednoducho cukrovka postihuje vo svete viac ako 250 miliónov ľudí ! Táto choroba je vo všeobecnosti považovaná za tichého zabijaka. Podľa štatistík na Slovensku bolo v roku 1980 evidovaných viac ako 122 000 pacientov s touto chorobou. V roku 2008 to už bolo vyše 320 000 diabetikov.
Ja tiež patrím medzi nich. Cukrovka nebolí a veľa ľudí ani nevie, že ju má. Aj mne ju zistili náhodou na preventívnej prehliadke. Od tej chvíle som začal pravidelne, niekoľko krát do roka navštevovať diabetologickú ambulanciu. Mal som šťastie, zatiaľ nepotrebujem inzulín a dokonca ani tabletky. Diétou dokážem hladinu cukru v krvi udržať v prijateľnej výške. Trvalo to však nejakú dobu ,kým som sa to naučil a hlavne pochopil, že nedodržiavaním pokynov lekára škodím len a len sebe. Zo začiatku som tak, ako 90% pacientov, ktorí sú len na diéte často nedodržiaval životosprávu. Asi týždeň pred kontrolou som začal diétu držať ,no ak som mal dobré výsledky veľmi rýchlo som na ňu zabudol. Došlo to tak ďaleko ,že som extrémne pribral a cukor v krvi mi stúpol do závratných výšok. Keď sa k tomu pridali aj zdravotné problémy, ako malátnosť,slabosť a zvýšený krvný tlak, povedal som si : Tak už dosť !
Priznám sa, mal som aj strach, pretože na internete som si prečítal ,že neliečená cukrovka spôsobuje zlé hojenie rán, slepotu, zlyhanie obličiek, srdca a postihnutie nervov a ciev, ktoré môže viesť až k amputácii nôh. Ďakujem pekne, neprosím.
Za dva mesiace som dodržiavaním životosprávy z 95 kilogramov schudol na 82 Kg a zatiaľ sa mi to darí udržiavať. Kúpil som si prístroj na meranie glukózy v krvi a pravidelne si sám robím kontroly. Za nejakú dobu som zistil ,ktoré potraviny zvyšujú cukor viac a ktoré menej a podľa toho som sa pri zostavovaní jedálneho lístka zariadil. Jedno pravidlo ,ktoré by mal každý diabetik dodržiavať je, že jesť je potrebné menšie množstvá a častejšie. Ja napríklad na raňajky si namiesto troch rožkov dám len jeden. Snažím sa vyhýbať bielemu pečivu a sladkostiam. Ak už na sladké dostanem chuť, dám si kúsok horkej čokolády. Ďalej viac menej úspešne dodržiavam pravidlo, nekonzumovať potraviny po 18-tej hodine. Ak už nemôžem vydržať, dám si nejakú zeleninu, alebo ovocie.
V podstate ak človek nemá nadváhu môže jesť všetko, ale s mierou. U mňa to funguje. Znížil sa mi krvný tlak a aj cukor mám pod kontrolou a to nielen ráno na lačno, ako to bolo predtým. Celkovo sa cítim omnoho lepšie.
Zmyslom tohto článku je pomôcť ľuďom, ktorí majú rovnaké problémy ako ja a ukázať ,že aj s touto chorobou sa dá žiť plnohodnotný život. Viem ,že je to ťažké, pretože dnešná uponáhľaná doba prináša veľa stresov,ktoré zhoršujú každú chorobu. Z vlastnej skúsenosti však môžem povedať, že stojí za to urobiť niečo pre svoje zdravie, alebo sa aspoň o to pokúsiť. Zajtra už totiž môže byť neskoro. V poslednej dobe dostať bez problémov kúpiť náhradu za cukor a to stéviu. Je sladká ,ale cukrovkárom neškodí: 

Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu a použitím príslušného nastavenia webového prehliadača vyjadrujete súhlas s ich používaním.
V poriadku
Viac informácií